Resident worden in Andorra. Deel 2.

CATEGORIE B) 

INLEIDING:

Voor aanvragers van deze categorie geldt dat men niet verplicht is om €400.000 in Andorra te investeren zoals de aanvragers van de categorie A). Wel dient men het deposito bij de INAF van € 50.000 te voldoen.

Deze categorie is geschikt voor diegenen die een Andorrees bedrijf op willen richten, waarbij minimaal 85% van de activiteiten van het bedrijf plaatsvindt buiten Andorra en die minimaal 90 dagen per jaar in Andorra willen verblijven.
In deze categorie wordt men naar maatstaven van de Andorrese Immigratiedienst gezien als "Passief Resident", echter wel met de verplichting om vennootschapsbelasting af te dragen.
Men kan zich derhalve niet aanmelden bij de CASS (ziekenfonds) en is dus verplicht om een privé verzekering met dekking voor ziektekosten, ongevallen en invaliditeit af te sluiten en dit aan te tonen bij aanvraag van de verblijfsvergunning.


B) Residentie voor personen die vanuit Andorra een beroep uitoefenen geprojecteerd op het  buitenland. ("Autorització de residència per a professionals amb projecció internacional")

 

Om voor deze vorm van verblijfsvergunning in aanmerking te komen dient de aanvrager volgende documentatie te overleggen:

  • Bewijzen dat men voldoende middelen heeft om in de eigen levensbehoefte en die van de familie te kunnen voorzien. Dit wordt aangetoond d.m.v. een bankcertificaat van een bank in Andorra waarin wordt verklaard dat men aan saldo meer als 300% (voor het gezinshoofd = €36.628,92) van het minimum inkomen van Andorra op de rekening heeft staan. Voor ieder famililid dat afhankelijk is van het gezinshoofd dient nog eens 100% (= 12.209,64) extra te worden aangetoond.
  • De aanvrager dient een gedetailleerd bussiness-plan voor de eerstvolgende 3 jaren te presenteren.
  • Een Curriculum Vitae waaruit blijkt dat men voldoende studies en werkervaring heeft om de professionele aktiviteit uit te oefenen.

  • Kopieën van alle documenten/diplomas waaruit blijkt dat de aanvrager de in het C.V. vermelde opleiding(en) heeft afgerond. 
  • De aanvrager dient een minimum leeftijd te hebben van 18 jaar.  
  • Een bewijs van goed gedrag van het geboorteland en, indien van toepassing, van het land van laatste residentie. Niet ouder dan 3 maanden. 
  • Een ziektekostenverzekering geldig voor Andorra. De immigratiedienst verstrekt voor dit doel een formulier wat door de verzekeringsmaatschappij van de aanvrager dient te worden ingevuld en ondertekend. Dit klinkt vrij simpel, maar in de praktijk blijkt dat vele maatschappijen (buiten Andorra) moeite hebben met de tekst van het formulier of alleen een standaard verklaring afgeven. Ik  heb daar een oplossing voor.
  • Een ongevallen/levensverzekering geldig voor Andorra. Dit indien de verzekeringsmaatschappij de wat ongelukkig geformuleerde tekst op het formulier van de immigratiedienst weigert te ondertekenen of alleen het gedeelte voor ziektekosten ondertekend. Met een ongevallen/levensverzekering bij een lokale verzekeringsmaatschappij wordt dit probleemloos opgevangen.
  • Men dient aan te tonen dat men een ouderdomspensioen heeft of opbouwt. Is dit niet het geval dan kan ik dat voor heel weinig bij een plaatselijke verzekeraar regelen.
  • Aantonen dat men een woonadres heeft binnen Andorra. Dit dient te gebeuren door middel van een huurcontract of een koopcontract van een woning in Andorra
  • Een bewijs van civiele staat. Indien gehuwd een recent huwelijkscertificaat (niet ouder dan 3 maanden). Dus alleen het trouwboekje volstaat NIET. Voor ongehuwden hebben ze bij de immigratiedienst een standaard formulier waarin de aanvrager verklaart ongehuwd te zijn. Dit is voldoende.
  • Een verklaring ondertekenen dat men minimaal 90 dagen per jaar in Andorra zal verblijven. 
  • Origineel en kopie van een geldig paspoort aantonen.
  • Een recente pasfoto.
  • Een medische keuring ondergaan bij de de medische afdeling van de Dienst Immigratie van Andorra. De keuring vindt plaats nadat alle bovengenoemde documentatie is ingeleverd.
  • Men dient binnen maximaal 3 maanden, nadat de aanvraag tot residentie is ingediend, aan te tonen dat de Andorrese vennootschap is opgericht en beschikt over een bij de gemeente geregistreerd kantooradres.


Bij goedkeuring dient een renteloos deposito gestort te worden bij de INAF. €50.000 voor het gezinshoofd en €10.000 voor de gezinsleden. Dit deposito dient als garantiestelling en zal bij vertrek worden vrijgegeven.